במות או לא להיות? המדריך לבחירת במה להשכרה

הוספה של אטרקציות שונות ללוח הזמנים של אירוע היא תמיד צעד מבורך. בין אם מדובר בהופעה מוזיקלית, במופע קסמים, בהרצאה או בכל דבר אחר, צריך לדאוג לתשתית הולמת. במה נכנסת לתמונה בנקודה הזו בדיוק. ברמה ההגדרה המילונית במה היא משטח מוגבה המיועד לקיום הופעות בפני קהל. ברמה המעשית מדובר בעולם ומלואו, עם מגוון רחב של במות והחלטות שונות שצריך לקבל בדרך לבמה המושלמת.

מגוון רחב של במות

בין הבמות השונות המוצעות כיום אפשר להבחין באופנים שונים. חלוקה מרכזית שנעשית היא בין במות פודיום, הכוללות כשלעצמן הבדלים בגודל ובצורה, לבין במות לאייר. תחת ההגדרה של במות פודיום נמצא במות המיועדות ליצור הגבהה של שטח ספציפי, כאשר הבמות נחלקות למספר פודיומים המקושרים באמצעות "אוזניים". בעבר במות אלה היו בסיסיות יחסית מבחינת המשקל שהן מסוגלות לשאת, אך עם השנים (והחמרת התקן הישראלי בתחום) הן החלו להיות מתוכננות ומיוצרות בצורה החזקה והעמידה ביותר. בדרך כלל נשתמש בהן כשנדרש גובה נמוך באופן יחסי או כשרוצים "לרכך" הבדלים גבוהים מדי בגובה בין שני מפלסים.
במות לאייר הן הסוג החדיש יותר של במות. סימן ההיכר שלהן הוא חיבור מוטות הניצבים בכיוון אופקי, אנכי או אלכסוני, בצורה שתגדיל עוד יותר את החוזק של הבמה. מעבר למוטות מקבלות כאן תשומת לב תכנונית המשקולות, שהשילוב ביניהן למוטות וליתר האלמנטים חייב להיות מופתי. הבמות מאופיינות ביכולת שינוי והתאמה לצרכים הנקודתיים, יתרון משמעותי ללא ספק. לא ברור היכן בדיוק עובר הגבול שמצריך מעבר מבמות פודיום לבמות לאייר, אבל ההנחה היא שבגבהים גבוהים יחסית או כשיש עומס משמעותי על הבמה – במות לאייר מהוות פתרון אידיאלי.

צורה וגודל של במות להשכרה

כפי שכבר רמזנו מעלה, בעת בחירת במה חייבים לשקול היטב את המאפיינים הפיזיים שלה. בדרך כלל הפרמטרים הרלוונטיים כאן הם מספר האנשים שאמורים לצפות במה שמוצג על הבמה והמרחק של ההתקהלות. כלל האצבע הוא שהבמות צריכות להיות גדולות וגבוהות יותר ככל שיש יותר צופים פוטנציאליים. לא תמיד זה פשוט "לתרגם" את הצרכים האלה לכדי משתנים טכניים של הבמה, כך שצריך להשאיר את העבודה לחברות מומחיות.
שאלת ההגבהה של הבמה תלויה לא רק במספר האנשים ובמרחק אלא גם בשטח בו נערך האירוע. בשטח מישורי כן יהיה צורך ליצור הגבהה של הבמה, אך במקומות משופעים כמו מדרונות או אפילו מדרגות בסגנון אמפי ההגבהה אינה הכרחית כי לצופים תהיה גם כך זווית ראייה טובה על הבמה. אפרופו שטח, צריך לקחת בחשבון שעל גבי מרצפות, דקים ומשטחים קשיחים אחרים התקנת הבמה תהיה פשוטה יותר מאשר על משטחים רכים כמו דשא או אדמה – משטחים שמחייבים בדרך כלל יצירת פילוס וקיבוע של רגלי הבמה.

הפרטים הקטנים שעושים הבדל גדול בבחירת במות

גם הבמה הגדולה והמחוזקת ביותר לא בהכרח תוכל לעשות את עבודתה כשהיא לא כולל את כל אותן תוספות הכרחיות. הבמה חייבת להיות אסתטית לא פחות מאשר היא פרקטית. ניתן להגיע לזה עם תפאורה מתאימה, כמובן, אבל גם חיפויים דקורטיביים לבמה. חשוב לשים לב מהו משטח הדריכה (במטרה למנוע משטח מחליק לדוגמא) וכן מהן דרכי הגישה לבמה – העלייה אליה והירידה ממנה. יש במות שמצריכות קירות הסתרה המאפשרות למופיעים לקבל פרטיות, להתארגן לקראת העלייה לבמה וכדומה.
מבחינה בטיחותית, כל התקנה של במה מחייבת אישור ייעודי שמעניק מהנדס קונסטרוקציה על פי התקנות הבסיסיות המוגדרות. כאשר גובה הבמה עולה על 60 ס"מ יש צורך באישור מטעמו של מהנדס בטיחות מוסמך ובהתקנה של מעקה ומדרגות (שאף הוא מכיל מעקה).